Prof. Dr. Mechthild Habermann

Prof. Dr. Mechthild Habermann

Department Germanistik und Komparatistik
Lehrstuhl für Germanistische Sprachwissenschaft

Raum: Raum B3 A6
Bismarckstraße 1
91054 Erlangen

Sprechzeiten

nur nach Vereinbarung per E-Mail

 

 

 

Vita

Curriculum Vitae

  • Studium der Fächer Deutsch, Latein und Geschichte für das Lehramt an Gymnasien in Erlangen und Wien
  • 1985 Erstes Staatsexamen für das Lehramt an Gymnasien
  • 1986–1990 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am DFG-Projekt ‘Nürnberger Frühneuhochdeutsch um 1500’ an der Universität Erlangen-Nürnberg
  • 1990 Promotion
  • 1991 Postdoktorandenstipendiatin der Deutschen Forschungsgemeinschaft
  • 1992–2000 Wissenschaftliche Angestellte, später wissenschaftliche Assistentin am Lehrstuhl für Germanische und deutsche Sprachwissenschaft und Mundartkunde, Universität Erlangen-Nürnberg
  • 1997–1999 Habilitandenstipendium der Deutschen Forschungsgemeinschaft
  • 1999 Habilitation
  • 2000 Habilitationspreis (Otto-Seel-Preis) der Philosophischen Fakultät I und II der FAU Erlangen-Nürnberg
  • 2000 Privatdozentin und Oberassistentin am Lehrstuhl für Germanische und deutsche Sprachwissenschaft und Mundartkunde
  • Oktober 2000–2003 C3-Professorin für Germanistische Linguistik mit dem Schwerpunkt Geschichte der deutschen Sprache an der Universität Erfurt
  • Seit Oktober 2003 Inhaberin des Lehrstuhls für Germanistische Sprachwissenschaft an der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
  • 2004 – März 2006 Studiendekanin der Philosophischen Fakultät II der FAU
  • April 2006 – Sept. 2007 Dekanin der Philosophischen Fakultät II der FAU
  • seit Oktober 2007 Masterbeauftragte der Philosophischen Fakultät und Fachbereich Theologie der FAU
  • 2009 „Preis für gute Lehre 2008“ des Bayerischen Staatsministeriums für Wissenschaft, Forschung und Kunst
  • 2012–2016 Leiterin des Zentrums für Lehrerinnen- und Lehrerbildung (ZfL) der FAU

Lehr- und Forschungsschwerpunkte

  • Historische deutsche Sprachwissenschaft
  • Wortbildung
  • Fachsprachenforschung
  • historische Textlinguistik und Textsorten
  • Rhetorik
  • Sprachkontaktforschung
  • morphologischer Sprachwandel
  • grammatische Kategorien
  • Dependenzgrammatik
  • Ethik der Textkulturen

Publikationen

Bücher

Herausgegebene Bände

Beiträge in Fachzeitschriften

Beiträge in Sammelwerken

Beiträge bei Tagungen

Sonstige

vollständige Übersicht

Projekte

  • Project 9: Functions and cognitive semantics of prepositions in complex constructions

    (Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)

    Titel des Gesamtprojektes: GRK 2839: Die Konstruktionsgrammatische Galaxis
    Laufzeit: 1. Oktober 2022 - 30. September 2027
    Mittelgeber: DFG / Graduiertenkolleg (GRK)
    Fundamental work in cognitive linguistics has highlighted the role of space and spatial
    expressions to the cognitive organization of language (Talmy 1983, 2008, Lakoff and Johnson
    1980), which resulted in a very detailed interest in the semantics of prepositions and their
    organization in semantic networks already quite early on (see Sandra and Rice 1995 for an
    overview and a critique). This project will be concerned with an analysis of German prepositions
    and the central role they play in the expression of space, time, instrumentality, and modality both
    in concrete and more abstract uses such as the so-called governed prepositions (see e.g. Breindl
    1989 for a detailed account of prepositional objects). Recent constructional treatments of German
    prepositions, such as the ones by Rostila (2014, 2015, 2018) and Zeschel (2019) will provide the
    theoretical starting point. German constructions with prepositions such as mit ‘with’, unter ‘under’,
    zwischen ‘between’ and über ‘over’, um ‘round’, zu ‘to’ form semantic nests of similarity, which
    express roles such as PARTNER or TOPIC in the communication frame (e.g. with diskutieren
    ‘discuss’, sprechen ‘speak’, Diskussion ‘discussion’, Debatte ‘debate’) (compare the families of
    overlapping constructions with the preposition into, Herbst & Uhrig 2019). The aim of the project
    is to provide a corpus-based description of argument structure constructions with these
    prepositions and an illustration of the way they cluster, i.e. of overlap or links between the various
    constructions postulated, making use of semantic frames (e.g. German FrameNet) or image schemata. These descriptions, which will also consider aspects such as text types, cultural
    background etc., can then become entries of the general research constructicon, which is one
    common aim of the RTG. This part of the project addresses CON 1. (CON1: How do we identify
    constructions (what are their defining criteria; are they better seen as discrete units, prototypes,
    attractors in constructional space, or nodes in a network of cognitive associations)?) A contrastive
    analysis between selected German and English prepositions (in the spirit of Uhrig & Zeschel
    2016) will be carried out to determine the extent of language-specific encodings (CON4: To what
    extent can constructions (and their constituents) identified in one language be equated with
    superficially similar constructions in another language?). This is directly related to the question of
    the degree of detail and item-specificity with which such prepositional constructions should be
    distinguished and stored in the mental constructicon and the reference constructicon (CON2: To
    what extent is constructional knowledge determined by the specific items occurring in them (colloprofiles)
    and how can we measure and operationalize the degree of lexical specificity vs.
    productivity of construction slots?), because if it turns out that uses across English and German
    are not predictable, a stronger role of storage will have to be assumed. More specifically, possible
    factors determining construction status will be investigated, including variables related to
    diachronic or regional variation, and weighted against factors such as individual differences
    (Dąbrowska 2012a, 2012b, 2015b) and socio-cultural conditions of the use of a construction
    (USE1: What factors influence speakers’ choices from a range of competing constructions? ).
    The project will make use of various methodological approaches, including hermeneutic analysis
    of meaning and semantic similarity supported by judgments tests. Most importantly, however, the
    project will build on the corpus-analytic procedures described by Schierholz (2006) and Zeschel
    (2015) for the monolingual research and Uhrig & Zeschel (2016) for the contrastive aspects.
  • Project 8: German verbs with particles or prefixes in language change: Form, meaning, and syntax

    (Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)

    Titel des Gesamtprojektes: GRK 2839: Die Konstruktionsgrammatische Galaxis
    Laufzeit: 1. Oktober 2022 - 30. September 2027
    Mittelgeber: DFG / Graduiertenkolleg (GRK)

    Word formation processes occupy a central position in constructional space in that they involve
    units which are small in size but nevertheless complex and because word formation processes
    are located between the lexical and syntactic poles of this space (cf. Felfe 2012, Michel 2014).
    However, studies on word formation in language change are rare. For this reason, we will address
    one key aspect of the diachronic emergence of verbs with particles and prefixes in this project. In
    the first phase, German verbs with durch-, hinter-, über-, um-, unter-, and wider- will be analysed
    with respect to their formal and semantic change from initially loose syntagms to stable word
    units. The change in the form-function pairs will be described alongside the variation and change
    of the syntactic constructions in which they are embedded. In accordance with Booij’s view (2010:
    3) that word formation patterns are “abstractions over sets of related words”, and that complex
    words are based on constructional schemata, we are aiming to identify different levels of
    abstraction for the combinations analysed. In the second phase, we want to uncover the multifacetted
    network of the continuum of schematicity in diachrony by tracing the processes of
    idiomatization resulting in non-transparent expressions. In the third phase, the conditions of the
    spread of word formation change phenomena in the language will be analysed. Methodologically,
    this is an empirical research project based on the analysis of historical language corpora of
    German. In addition to historical word formation research, approaches of Construction Grammar
    and Relational Morphology (Jackendoff & Audring 2020), grammaticalization research and
    valency grammar are drawn upon.
    The first phase of the project will involve analysing data from historical language corpora of
    German such as the following: Deutsch Diachron Digital (DDD) Altdeutsch, Mittelhochdeutsch,
    Frühneuhochdeutsch, Mittelhochdeutsche Begriffsdatenbank, GerManC, Deutsches Textarchiv (DTA) and DWDS. The analysis will include the description of all verbs with durch-, hinter-,
    über-, um-, unter-, and wider- to be found in these corpora. The development of the selected
    particles or prefixes will be studied phonologically and graphemically to determine
    grammaticalization processes (erosion, univerbization) diachronically. All of these verb
    combinations will be described (and annotated, wherever possible) morphologically (word
    formation base, separable particle or non-separable prefix, etc.) and syntactically (valency,
    semantic role, lexical filler of slots, syntactic collocations, topology). Subsequently, the individual
    verbs will be assigned to semantically defined schemas (e.g. ‘local’, ‘aspectual’) and
    subschemata defined by their specific word formation components and their syntactic
    environment.This part of the project will focus on the GRQ CON1 (How do we identify
    constructions – in this case, to what extent do word formation schemata differ from lexical items,
    and what is construction change in word formation?; cf. Hilpert 2013, Jackendoff & Audring
    2020).
    The second phase of the project will deal with constraints on open slots in syntactic use and their
    semantic fixation on certain words: for example, in the construction x geht um, literally ‘x walks
    around’, the x slot was highly productive in MHG, whereas in NHG it is restricted to ein Gespenst
    ‘a ghost’, eine Seuche ‘a plague’, eine Liste ‘a list’ and a small number of related NPs. We will
    model the processes and degrees of idomaticity in meaning change in terms of a "continuum of
    schematicity" (Croft & Cruse 2004: 255). The data for different periods will be analysed
    synchonically before a diachronic analysis is attempted – cf. Habermann (in press). This part of
    the project will address the GRQs CON2 (How can we operationalize the degree of lexical
    specificity vs. productivity of construction slots?).
    A third aim of this research will ask to what extent some factors favour the spread of word
    formation constructions from individual use in particular situations, text types, or regions to more
    general use throughout society (as far as this can be seen historically). To find an answer to this
    question, the verbs of the text corpus will be described (and annotated) for frequency, with special
    attention paid to hapax legomena, taking into account factors such as individual usage (author),
    stylistic (text type) and regional context (see also Bybee 2015). (This latter aspect could be
    extended in a follow-up project in the second phase of the RTG.) This part of the project will
    address GRQs ENT1 (How do frequency, salience and dispersion influence entrenchment?) and
    USE4 (How do the factors communicative intentions, socioeconomic status, and dialect result in
    language change at the community level at different timescales?)

  • Projekt 11: Konstruktionen jenseits des Satzes: Textstrukturierung in historiographischen Texten (insb.) des 16. Jahrhunderts

    (Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)

    Titel des Gesamtprojektes: GRK 2839: Die Konstruktionsgrammatische Galaxis
    Laufzeit: 1. Oktober 2022 - 30. September 2027
    Mittelgeber: DFG / Graduiertenkolleg (GRK)

    This project aims to apply the constructionist approach to units larger than the sentence, as
    suggested by Hoffmann & Bergs (2018) (see also Hoffmann 2015 and Hoffmann & Bergs 2015),
    in particular in the analysis of sixteenth-century Italian historiographical texts such as
    Machiavelli’s Istorie fiorentine (1525) and F. Guicciardini’s Storia d’Italia (1561). The textstructuring
    devices employed in these texts have not received much attention in previous
    research, since analyses tend to rely on modern editions, in which these texts appear
    typographically subdivided into smaller units, i.e. into chapters and paragraphs. These
    subdivisions, however, had only been introduced in 19th century editions, while the original
    versions, i.e. the 16th century prints, were nearly completely devoid of such typographic textstructuring
    devices. Nevertheless, the analyses proposed so far (cf. e.g. Blumenthal 1980, Nencioni 1984, Dardano 2017: 282–371) give reason to assume very close relationships between
    linguistic forms and text structuring functions, i.e. originally, text structuring (foreground vs.
    background; narration vs. comment; discourse-topic shift etc.; cf. Fesenmeier & Kersten 2018)
    seems to be expressed by certain recurrent lexicogrammatical patterns, which vary however
    considerably in size and complexity, for example sentence-initial ma ‘but’ without any adversative
    value, anaphoric coniunctio relativa-constructions, verb subject ordering, complex hypotactic
    structures with different types and degrees of subordination.
    Traditionally, such lexicogrammatical patterns have been described as stylistic devices and often
    treated independently from one another. However, at least some of them seem to be related (e.g.
    coniunctio relativa + subordination + passive + present tense: [Le quali cose] [mentre che] … [si
    trattano]); moreover, the relation between the “grammatical” elements (determiners,
    subordinating conjunctions) and the “lexical” elements (e.g. encapsulating noun phrases such as
    cosa/cose ‘thing(s)’ which function “as a resumptive paraphrase for a preceding portion of a text”
    (Conte 1996: 1)) of such patterns does not always seem to be grasped in a satisfying manner.
    Since one of the advantages of Construction Grammar as a theoretical framework is that the
    mechanisms developed to describe standard syntactic phenomena can be extended to higher
    levels of linguistic organization (cf. e.g. Östman 2005, Masini 2016: 75–78, Groom 2019,
    Hoffmann & Bergs 2018) and since previous work has clearly shown that linguistic conventions
    also exist at higher levels of linguistic organization, e.g. complexes of clauses revolving around
    the same discourse topic (cf. Nir & Berman 2010), it seems reasonable to assume the existence
    of constructions that function as schematic frames for the organization of discourse and whose
    details (grammatical structure, lexical elements etc.) can be described in a systematic way
    (CON1: How do we identify constructions – in particular: what are their defining criteria?).
    Since Machiavelli’s Istorie fiorentine and Guicciardini’s Storia d’Italia present highly complex
    syntactic “architectures”, it seems promising to analyse both texts in the analytical framework of
    CxG, in particular with recourse to the concept of “clause packages”, i.e. “text-embedded units of
    one or more clauses connected by abstract linkage relations” (Nir & Berman 2010: 748, our
    italics). Following Berman & Nir-Sagiv (2009: 160), parameters of a more fine-grained analysis
    could be the number of clauses attached to a main clause, the different types of subordinate
    clauses, their ordering (in particular with respect to the main clause), and the overall structure
    (parataxis, hypotaxis etc.). As Machiavelli and Guicciardini strongly differ in their views on both
    history and historiography, it can be expected that such analyses reveal important differences in
    terms of clause packaging strategies, differences which in turn should reflect certain
    “epistemological” differences, just as “the epistemologies and phraseologies of academic
    disciplines” turned out to be “mutually constitutive” (Groom 2019: 315). The project will thus
    address GRQs USE1 (What factors influence speakers’ choices from a range of competing
    constructions?) and USE2 (To what extent do the factors determining the choice of construction
    differ between speakers with respect to their individual backgrounds and personalities?).
    In the first stage of the project, the focus will be “synchronic”, i.e. it will involve an in-depth analysis
    of the two Italian 16th century texts (thereby applying the CxG framework to a “text-language” in
    the sense of Fleischman 1991: 252 n. 1, i.e. to a “dead language (langue de corpus), one for
    which all evidence derives from texts”). Nevertheless, it seems appropriate to also include a
    “diachronic” perspective by taking into account earlier/later historiographical texts in order to shed
    light on changes in clause packaging and organization of discourse (cf. the evidence given in
    Colussi 2014); this relates to GRQ USE4 (How do the factors mentioned in USE1 and USE2 result
    in language change at the community level at different timescales?). Furthermore, since both the
    Istorie fiorentine and the Storia d’Italia were translated into French in the 16th century, a
    contrastive analysis could equally allow for relevant insights in the (construction?) status of
    previously identified lexicogrammatical patterns in the original texts, since 16th century French
    does not display the same syntactic devices that can be found in 16th century Italian; therefore
    one might expect different recurring lexicogrammatical patterns in the two languages.

  • Kommunikation und Sprache im Reich. Die Nürnberger Briefbücher im 15. Jahrhundert: Automatische Handschriftenerkennung - historische und sprachwissenschaftliche Analyse.

    (Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)

    Laufzeit: 1. Oktober 2019 - 30. September 2022
    Mittelgeber: DFG-Einzelförderung / Sachbeihilfe (EIN-SBH)
  • Sprache, Reformation und Konfessionalisierung. 9. Jahrestagung der Gesellschaft für germanistische Sprachgeschichte

    (Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)

    Laufzeit: 27. September 2017 - 30. September 2017
    Mittelgeber: DFG-Einzelförderung / Sachbeihilfe (EIN-SBH)
  • Flexible Schreiber in der Sprachgeschichte. Zensierte Patientenbriefe des 19. Jahrhunderts.

    (Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)

    Laufzeit: seit 1. September 2017
    Mittelgeber: Elitenetzwerk Bayern

    Wir variieren ständig bei der Verwendung von Sprache. Dabei passen wir uns unterschiedlichen Situationen und Gesprächspartnern an, setzen Sprache gezielt ein, um bestimmte Emotionen und auch Handlungen zu evozieren, verändern – bewusst oder unbewusst – Wortschatz und Grammatik je nach aktueller Stimmung, und zudem wandelt sich auch unser Sprachgebrauch im Laufe der Jahre. Die Nachwuchsforschergruppe überträgt die Beobachtungen der modernen Soziolinguistik zur internen sprachlichen Variabilität in die Sprachgeschichte und stellt sich die Frage, ob auch historische Schreiberinnen und Schreiber sprachliche Flexibilität zeigten. Inwiefern passten sich diese also den erforderlichen schriftsprachlichen Normen unterschiedlicher Textsorten und Verschriftungssituationen an? Waren sie sich dieser Anpassungen bewusst und darüber hinaus auch in der Lage, aktiv ihre Sprachwahl zu steuern? Fokus soll hierbei weniger auf privilegierten und höher gebildeten Personen liegen denn auf dem Großteil der Bevölkerung, also ‚einfachen Schreibern‘ mit geringerer Schulbildung und bäuerlichen sowie handwerklichen Berufen.

     

    Als Datengrundlage dienen hauptsächlich Briefe und weitere persönliche Dokumente von ehemaligen Patientinnen und Patienten psychiatrischer Anstalten des 19. und frühen 20. Jahrhunderts. In diesen Institutionen, die im Zuge der Institutionalisierung der Psychiatrie im 19. Jahrhundert in großer Anzahl in den deutschen Ländern entstanden sind, herrschte die Praxis, bestimmte Briefe nicht abzuschicken, sondern den Patientenakten beizulegen, wo diese seitdem meist unbeachtet schlummern. Im Forschungsprojekt widmen wir uns diesen Briefen aus interdisziplinärer Perspektive und erstellen zunächst ein elektronisches und frei zugängliches Briefkorpus mit Material aus Süddeutschland (psychiatrische Anstalt Irsee/Kaufbeuren), Norddeutschland und Großbritannien (siehe http://copadocs.de). Dieses untersuchen wir anschließend hinsichtlich der Hypothese, dass auch ‚einfache Schreiber‘ sich bewusst für den Einsatz unterschiedlicher sprachlicher Register und damit auch unterschiedlicher (Bündel von) Varianten entscheiden konnten.

     

    Das Forschungsprojekt entwickelt dabei Methoden zur Kombination funktionaler mit strukturellen Herangehensweisen an sprachliche Variation und schließt an eine integrative Theoriebildung in der Variationsforschung an. Die Spezifik dieses Korpus erlaubt es darüber hinaus, den Einfluss von Alter und/oder Krankheiten auf den Sprachgebrauch zu analysieren, und leistet dabei Pionierarbeit im Bereich einer Historischen Patholinguistik. Ethische Relevanz erhält das Projekt durch die Untersuchung von Textbewertungen, der Zensurpraxis und der Legitimation von Wissen und Macht – schließlich ergreifen die Patienten mit ihren Erfahrungen im psychiatrischen Kontext nun selbst das Wort, welches ihnen damals verwehrt wurde. Die Nachwuchsforschergruppe besteht aus dem Gruppenleiter sowie sechs Doktoranden, und ist angegliedert an den Elitestudiengang „Ethik der Textkulturen“ der Universitäten Erlangen und Augsburg.

  • Germanistische Institutspartnerschaft (Erlangen – Porto Alegre/Pelotas (Brasilien), DAAD)

    (Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)

    Laufzeit: seit 1. Januar 2017
    Mittelgeber: Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD)
  • Germanistische Institutspartnerschaft (Erlangen – Porto Alegre/Pelotas (Brasilien), DAAD)

    (Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)

    Laufzeit: 1. Januar 2017 - 31. Dezember 2022
    Mittelgeber: Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD)
  • Grammatische Terminologie

    (Projekt aus Eigenmitteln)

    Laufzeit: seit 1. Januar 2016
  • Zusatzqualifikation Wirtschaft für Lehramtsstudierende

    (Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)

    Laufzeit: 1. Juli 2015 - 31. Dezember 2017
    Mittelgeber: Bayerische Staatsministerien
  • Fränkisches Wörterbuch

    (Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)

    Laufzeit: seit 1. Januar 2012
    Mittelgeber: andere Förderorganisation
    URL: https://www.wbf.badw.de

    Siehe https://www.wbf.badw.de/das-projekt.html

  • Die Melusine des Thüring von Ringoltingen in der deutschen Drucküberlieferung von ca. 1473/74 bis ins 19. Jahrhundert – Buch, Text und Bild

    (Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)

    Laufzeit: 1. Januar 2007 - 28. Dezember 2012
    Mittelgeber: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)

    Im Mittelpunkt steht die »Melusine« des Thüring von Ringoltingen als (gedrucktes) Buch, wie es der spätmittelalterliche und frühneuzeitliche Buchhändler plante, verlegte und vertrieb und wie es der Käufer und Leser in Händen hielt und rezipierte. Arbeitsgrundlage ist die Erfassung, Beschreibung und Analyse der Drucküberlieferung vom Basler Erstdruck des Druckerverlegers Bernhard Richel um 1473/74 bis zum Ende der Volksbuch-Ausgaben in den 1870er Jahren. Die Analyse schreibdialektaler, stilistischer und rhetorischer Kennzeichen, der Art und Funktion der Bilder (Bildzyklen) im Buch und auf dem Titelblatt, ihrer Ikonografie, der Rolle der verschiedenen Bildurheber und Produzenten im Buchherstellungsprozess sowie die Ausstattung und Typografie des Buches, welche die gesamte Materialität des Buchkörpers umfasst, ist das forschungsrelevante Gesamtziel. über fast vier Jahrhunderte hinweg sollen die Wechselwirkungen zwischen Buchproduktion, Buchgestalt, Textgestalt, Lesen und Leser erschlossen werden. Das Projekt ist interdisziplinär angelegt. Buchwissenschaft (Buchgestaltung, Buchhandel, Publikum und Markt), Lesegeschichte (Layout, Leseweisen und Lektürepraktiken), Sprachgeschichte (Sprachwandel vom 15. bis 19. Jahrhundert, Textorganisation, Druckersprachen) und Kunstgeschichte (Bild- und Mediengeschichte, Text-Bild-Beziehungen, Bild-Lektüre, Transferprozesse) bringen ihre jeweils spezifischen Fragen und Methoden ein.

  • Wortbildung in der deutschen Urkundensprache des 13. Jahrhunderts - das Verb

    (Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)

    Laufzeit: 1. Januar 2002 - 15. September 2006
    Mittelgeber: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)

    Das Projekt soll einen Beitrag zur Erforschung der mittelhochdeutschen Wortbildung leisten. Es stellt zugleich einen wesentlichen Baustein zur Beschreibung der mittelhochdeutschen Grammatik auf der Grundlage der lange Zeit vernachlässigten Prosatexte dar. Für die drei Hauptwortarten Substantiv, Verb und Adjektiv erfolgt eine systematische historisch-synchrone Analyse der derivativen Wortbildung. Die Untersuchung basiert auf dem 'Corpus der altdeutschen Originalurkunden bis zum Jahr 1300' und gliedert sich in einen methodisch-theoretischen Teil und einen empirischen Teil. In der Wortbildungsanalyse werden zunächst die morphologischen Typen der Substantiv-, Adjektiv- und Verbderivation, sodann die Funktionstypen und Funktionsklassen beschrieben und schließlich mit dem frühneuhochdeutschen und gegenwartssprachlichen Wortbildungssystem verglichen, um somit Aufschluß über Entwicklungstendenzen in diesen Bereichen der deutschen Wortbildung zu erhalten.

  • Adjektivderivation im Nürnberger Frühneuhochdeutsch um 1500

    (Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)

    Laufzeit: 1. Januar 1997 - 31. Dezember 2000
    Mittelgeber: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)

Lehrveranstaltungen

Aktivitäten

Tagungen

Mitgliedschaften (FAU)

DFG-Fachkollegiat

Gutachten

Es wurden leider keine Aktivitäten gefunden.

Auszeichnungen

  • : Mitgliedschaft Bayerische Akademie der Wissenschaften – 2020
  • : Preis für gute Lehre (Bayerisches Staatsministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst) – 2009
  • : Otto-Seel-Preis (Philosophische Fakultäten der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg) – 2000